chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list
Search

Classics Restored Online — La última cena


10 > 16 mei 2021

Contact Cinea

La última cena (Tomás Gutiérrez Alea, 1976)

Na de zomer wordt Classics Restored meer dan een festival! Vanaf september brengen we maandelijks een recent gerestaureerde klassieker op het grote scherm, waar hij thuishoort.

In afwachting van dat heuglijke moment, bieden we samen met onze partners Kunstencentrum Buda, KASKcinema, De Cinema, CinemaRITCS en Cinema Zed alvast een online voorsmaakje, in samenwerking met CINEMATEK.

Van 10 tot en met 16 mei kan je op deze pagina gratis naar de digitale restauratie van Tomás Gutiérrez Alea’s La última cena (1976) kijken (Engelstalig ondertiteld). Prof. dr. Philippe Meers (UA) voorzag een inleiding die de film in zijn historische context plaatst. We lichten ook een tipje van de sluier voor het Classics Restored programma van dit najaar, in een gloednieuwe trailer.

Om de film gratis te bekijken, klik je op “Rent” rechtsboven in het videovenster hieronder. Als je nog geen Vimeo-account heb, kan je er eenvoudig één aanmaken in het pop-upvenster. Vervolgens voer je er de promocode Cinea2021 in.

La última cena is deels gebaseerd op een waargebeurd feit uit de vroege 18e eeuw en verhaalt hoe een Cubaanse plantagebezitter naar zijn door slaven bewerkte domein komt om er de paasweek door te brengen. Geïnspireerd door de retoriek van de plaatselijke priester, besluit de edelman om in een vlaag van ‘benevolentie’ twaalf van zijn zwarte slaven uit te nodigen om met hem de maaltijd te houden op ‘Witte Donderdag’.

Voor het Cubaanse publiek in 1976 bevatte La última cena een duidelijke dubbele boodschap: die van een (geconstrueerde) homogene cultuur die gestoeld was op een gedeelde geschiedenis waarin het afzetten tegen de buitenlandse overheersing en kolonisering een verenigende factor was (uiteraard een vervormde retoriek die voorbijging aan de sterk verschillende historische positie van de Afrikaanse slaven) én een duidelijke veroordeling van het kapitalisme dat door de revolutie werd verworpen.

Voor de kijker anno nu, is La última cena — vooral in zijn krachtige kern gevormd door het middenluik dat de symbolische maaltijd weergeeft — een tegelijk virtuoze en ontluisterende observatie van een vals sociaal ritueel, met echo’s uit het werk van Luis Buñuel.

CINEMATEK werkte vorig jaar mee aan de restauratie van deze Cubaanse klassieker, één van de vele films waarvoor ons nationale filmarchief jaarlijks een essentiële bijdrage levert aan de bewaring en ontsluiting.

La última cena werd gerestaureerd door de Academy Film Archive in samenwerking met de Cinemateca de Cuba, het ICAIC en CINEMATEK.