ZOMERFILMCOLLEGE 2015
8 dagen lang meer dan 20 lezingen en 30 films met specials rond icoon Burt Lancaster en levende legende Jean-Luc Godard, een uitgekozen ‘Meesterwerk’ in zijn filmische context en een gastcollege door de veelgeprezen Schotse regisseur Bill Forsyth, bekend om zijn komedies.
Het ZomerfilmcollegeOntdek het volledige programma! brengt filmliefhebbers in contact met gerenommeerde filmspecialisten uit binnen- en buitenland, maar vooral ook met films uit de collectie van CINEMATEK en andere Europese filmarchieven die zelden of nooit op het witte doek vertoond worden. Een unieke kans tot kennismaking met (of herontdekking van) een aantal klassieke films, die een absolute ‘must’ zijn voor iedereen die van film houdt.
BURT LANCASTER
Regisseur en criticus Lindsay Anderson omschreef een veertigjarige Burt Lancaster (°1913-†1994) als een vreemde mix van geweld en fatsoen, een man op zoek naar de juiste manier om zichzelf uit te drukken. Ambiguïteit en een rusteloze zoektocht naar nieuwe mogelijkheden zouden bij uitstek zijn carrière blijven kenmerken. Burt Lancaster was circusacrobaat, steracteur, baanbrekend producer, burgerrechtenactivist. Een overzicht van Zijn acteercarrière leest als een geschiedenis van het naoorlogse Hollywood. Ze leidt ons van de vooravond van het verval van het studiosysteem, over de opkomst van de televisie en de onafhankelijke producties, langs de gloriedagen van het Europese modernisme, naar het nieuwe Hollywood van de jaren 1970 en het blockbustertijdperk dat erop volgde.
Alexander Mackendrick, die Lancaster regisseerde in het fantastische Sweet Smell of Success, noemde hem méér dan een ster. Sterren hebben immers een onveranderlijke persona, terwijl Lancaster de moed had om zijn hele carrière lang rollen te vertolken die regelrecht tegen een sterrenimago ingingen. De man die misschien wel een van de meest gracieuze verschijningen op het witte doek was – “I don’t think anybody’s ever moved as well on the screen,” zei John Frankenheimer – was een genadeloze perfectionist, die evenveel van zijn collega’s eiste als van zichzelf. Het resultaat is een eindeloos boeiend en divers oeuvre dat het (her)ontdekken meer dan waard is, vol klassiekers als From Here to Eternity en Il Gattopardo en minder gekende parels als Sorry, Wrong Number en The Swimmer.
Gastsprekers
David Bordwell (University of Wisconsin-Madison en auteur van standaardwerken als Film Art: An Introduction en Film History: An Introduction) (voertaal: Engels), Tom Paulus (Universiteit Antwerpen) (voertaal: Nederlands) en Anke Brouwers (Universiteit Antwerpen en KASK School of Arts, Hogeschool Gent) (voertaal: Nederlands).
JLG: RETOUR AU CINEMA
Jean-Luc Godard (°1930) veroverde reeds in de jaren ‘50 en ‘60 zijn plaats in de filmgeschiedenis als jonge filmcriticus van Cahiers du cinéma en als sleutelfiguur van de Franse Nouvelle Vague. Met Sauve qui peut (1980) vangt Godard een “terugkeer” aan naar “mainstream” cinema, na een politieke periode van maoïstisch/revolutionair, experimenteel film- en videowerk. Met films zoals Passion (1982) en Détective (1985) – waarvoor hij samenwerkt met sterren zoals Isabelle Huppert, Jacques Dutronc en Claude Brasseur – vindt Godard opnieuw weerklank bij zowel de critici als het publiek. Deze latere periode is doorgaans getekend wordt gekenmerkt door een stilistische schoonheid en is doorvlochten met zowel autobiografische elementen als contemplaties over het medium en de filmgeschiedenis. In de jaren ’90 herbeleeft Godard tevens een experimentele periode waarin hij terugkeert naar het medium van de videokunst. Histoire(s) du cinéma (1997-1998), een monumentaal videowerk waarin Godard zowel een associatieve geschiedenis van de filmkunst als de geschiedschrijving geconstrueerd door het medium film verwerkt tot een audiovisueel essay, is hier allicht het bekendste voorbeeld van.
Ook de recent bekroonde 3D-film, Adieu au langage (2014), illustreert Godards narratief-essayistische stijl die doordrongen is van een poëtische esthetiek en het citeren van en refereren naar filmhistorische fragmenten en het gebruik van historisch found-footagemateriaal. De film werd geprezen omwille van zijn visuele stijl en innovatief gebruik van de 3D-techniek.
Gastsprekers
David Bordwell (University of Wisconsin-Madison en auteur van standaardwerken als Film Art: An Introduction en Film History: An Introduction) (voertaal: Engels), Steven Jacobs (Universiteit Gent) (voertaal: Nederlands) en Robbrecht Desmet (Filmmaker en LUCA School of Arts).
MEESTERWERK IN CONTEXT
Je vindt ze in elke kunsttak terug, de meesterwerken die iedereen kent, de unaniem geprezen mijlpalen. Ook filmliefhebbers kennen zo hun verplichte kost. Deze klassiekers uit de filmcanon kwamen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Filmmakers werkten steeds binnen een dynamische traditie en werden bewust en onbewust beïnvloed door de praktijken en de strategieën die een hele geschiedenis met zich meedragen. Het geheugen van een filmarchief maakt het mogelijk deze invloeden en connecties zelf te ontdekken, gewoon door te kijken. 5 films puzzelen stap voor stap een meesterwerk samen en plaatsen hem in zijn filmhistorische context. Dit jaar wordt het meesterwerk ingeleid door Nicola Mazzanti (directeur van CINEMATEK), en wel op vrijdag 24 juli!
ZOMERGAST: BILL FORSYTH
Op zaterdagavond 25 juli en zondagochtend 26 juli verwelkomt het Zomerfilmcollege de Schotse regisseur Bill Forsyth (°1946). Forsyths unieke filmstijl zijn gekenmerkt door onconventionele humor, nauwkeurige karakterobservatie en onderliggende ernst.
Forsyth verkreeg internationale erkenning voor onder meer Gregory’s Girl (1981) (waarvoor hij een BAFTA-award won voor beste filmscenario) en Local Hero (1983) (waarvoor hij een BAFTA-award won voor beste regisseur en een New York Film Critics Circle-award voor beste filmscenario), met Burt Lancaster in de hoofdrol! Mede doordat deze kaskrakers zich af spelen in zijn heimat, zette hij de Schotse cinema op de cinefiele kaart.
Wens je meer informatie?
Praktisch info en verdere inlichtingen vind je in onze folder of contacteer Cinea.