chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list

CLASSICS RESTORED: GOLDEN EIGHTIES


VANAF 11 APRIL

Contacteer Cinea

Golden Eighties (Chantal Akerman, 1986) © Collections CINEMATEK – © Fondation Chantal Akerman

Classics Restored brengt een recent gerestaureerde klassieker terug op het grote scherm, waar hij thuishoort. Met Golden Eighties kan je vanaf 11 april voor het derde jaar op rij terecht in de arthouses voor een splinternieuwe restauratie van een van Chantal Akermans meesterwerken.

Maak (opnieuw) kennis met de grootste filmklassiekers en vergeten parels, in splinternieuwe digitale restauraties, vertoond in de omstandigheden waarvoor de films gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Golden Eighties (Chantal Akerman, 1986)

96 min, OV: FR, OT: NL

In een winkelgalerij kruisen en ontmoeten klanten en winkelmeisjes elkaar dagelijks in Lili’s kapsalon, in de prêt-à-porter boetiek van de familie Schwartz, of aan de bar bij Sylvie. Allen dromen ze van liefde: verboden liefde, epistolaire liefde, onmogelijke liefde… Ze praten erover, bezingen ze, en dansen op het ritme van het koor shampoomeisjes.

Een uitmuntende ensemblecast, met o.a. Delphine Seyrig en jaren-tachtig-popster Lio, glijdt door de winkelgalerij in een piekfijn geregisseerde choreografie, op de tonen van een aanstekelijke pop-soundtrack. Akerman schreef zelf de teksten voor de bedrieglijk vrolijke liedjes en zet de kijker constant op het verkeerde been: is deze film echt een ironische kritiek op de hyper-commerciële jaren tachtig of eerder een liefdevolle mijmering over alledaagsheid? Akerman leefde zich volledig uit met het geluidsontwerp voor deze film, die bomvol kleine maar betekenisvolle vondsten zit: van het geklik van hoge hakken op de vloer over het onwelkome geluid van een rits tot de steeds veranderende toon en volume van de vele gesprekken en gezangen.

Golden Eighties werd gerestaureerd in 2024 door het Koninklijk Belgisch Filmarchief – CINEMATEK en L’Immagine Ritrovata (Bologna), in samenwerking met de Fondation Chantal Akerman met de hulp van de Fédération Wallonie-Bruxelles en de waardevolle steun van Leora Barish, Henry Bean, Ostrovsky Family Fund (OFF), SWA.

Deze restauratie werd uitgevoerd op basis van de 35mm-negatieven uit de collecties van het Koninklijk Belgisch Filmarchief, waar de film werd gedigitaliseerd in 4K. De beeldrestauratie werd uitgevoerd in het laboratorium van L’Immagine Ritrovata onder toezicht van cameraman Luc Benhamou.
Het geluid werd gerestaureerd door L’Immagine Ritrovata op basis van de originele mix.

Avila, present!

Een samenwerking tussen Film Fest Gent On Tour, Cinea, Fondation Chantal Akerman & Avila (met de steun van La quadrature du cercle, Le Soir, Sabzian).

Op 11 april gaat de nieuwe restauratie van Golden Eighties in première in Cinema Palace. Die vertoning maakt deel uit van de lancering van Avila, present! Op 16 april is Golden Eighties op verschillende locaties te zien in het kader van Avila, present! en Film Fest Gent On Tour.

Release

Vanaf 17 april is de film te zien in Cinema Palace en Sphinx Cinema. Op 20, 28 & 29 april kan je Golden Eighties in De Cinema gaan bekijken.

Vanaf 11 april kan je in Cinema Palace terecht voor een expo met nooit eerder gepubliceerde setfoto’s genomen door fotograaf Jen Ber, die Akerman en haar crew vastlegde bij de opnames van Golden Eighties. Met hun poppy en kleurrijk karakter — net als de film zelf — zijn de foto’s van een unieke kwaliteit en dienen ze als de perfect hommage aan een minder bekend aspect van Akermans werk, namelijk de vrolijke connectie met popcultuur.

Deze release kwam tot stand in samenwerking met de Fondation Chantal Akerman, CINEMATEK, Avila, Cinema Palace en Film Fest Gent.