chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list

CLASSICS RESTORED: LES RENDEZ-VOUS D’ANNA


VANAF 4 OKTOBER

Contacteer Cinea

Les Rendez-vous d'Anna (Chantal Akerman, 1978) © Fondation Chantal Akerman

Classics Restored is meer dan een festival. Maandelijks brengen we een recent gerestaureerde klassieker op het grote scherm, waar hij thuishoort. Met Les Rendez-vous d’Anna kan je vanaf 4 oktober voor het tweede jaar op rij terecht in de arthouses voor een splinternieuwe restauratie van een van Chantal Akermans meesterwerken.

Maak (opnieuw) kennis met de grootste filmklassiekers en vergeten parels, in splinternieuwe digitale restauraties, vertoond in de omstandigheden waarvoor de films gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Les Rendez-vous D’Anna (Chantal Akerman, 1978)

127 min, OV: FR, OT: NL

Anna is filmmaakster. We zullen nooit precies weten hoe of waarom ze dat beroep uitoefent, behalve dat het haar toestaat en dwingt om te zwerven, om nomadisch te zijn. We zien haar van stad naar stad trekken om haar films te promoten, net als een reizende verkoopster. De tijdelijke haltes en vluchtige ontmoetingen onderweg schetsen het portret van een jonge vrouw op zoek naar iets dat zich net buiten beeld lijkt te bevinden.

Le voyage d’Anna à travers l’Europe du Nord n’est pas un voyage romantique, ni de formation, ni d’initiation. C’est le voyage d’une exilée, d’une nomade qui ne possède rien de l’espace qu’elle traverse. Les gens qu’Anna rencontre sont tous au bord de quelque chose. Il suffirait de peu pour qu’ils basculent. Ils ont conscience confusément que les valeurs sur lesquelles ils ont construit leur vie tremblent. Ils se posent la question du bonheur. Quel bonheur et comment ? Je crois que nous sommes à la fin, au bout de quelque chose, et que nous allons commencer quelque chose dont nous ne savons rien.

Chantal Akerman, Cahier «Atelier des arts », 1982

Les Rendez-vous d’Anna werd in 4K gerestaureerd door CINEMATEK en de Fondation Chantal Akerman, met de steun van de Federatie Wallonië-Brussel. Het originele 35mm-negatief werd gescand in 4K en digitaal gerestaureerd. De kleurcorrectie werd uitgevoerd onder toezicht van Sabine Lancelin, Akermans frequente medewerkster en ‘director of photography’ van La Captive en Demain on déménage, en Marilyn Watelet, die in de jaren 1970 samen met Akerman het productiehuis Paradise Films oprichtte.

Waar en wanneer?

Vanaf 4 oktober in Cinema Storck (Oostende), Cinema Lumière Brugge, Kunstencentrum Buda (Kortrijk), Sphinx Cinema (Gent), Cinema Lumière Antwerpen, en Cinema Palace (Brussel).