chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list

Classics Restored: Toute une nuit


Vanaf 5 oktober

Contacteer Cinea

Toute une nuit (Chantal Akerman, 1982)

Classics Restored is meer dan een festival. Maandelijks brengen we een recent gerestaureerde klassieker op het grote scherm, waar hij thuishoort. Met Toute une nuit doen we dat meteen in zes bioscopen.

Maak (opnieuw) kennis met de grootste filmklassiekers en vergeten parels, in splinternieuwe digitale restauraties, vertoond in de omstandigheden waarvoor de films gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Toute une nuit (Chantal Akerman, 1982)

90min, OV: FR, OT: NL

Nacht. Een deur zwaait open. Een vrouw werpt zich in de armen van een man: ze heeft haar schoenen in de hand. Een café. Een man kijkt naar een vrouw; hij staat op, zij ook. Liefde op het eerste gezicht. Ze storten zich in elkaars armen en verliezen zich in een dans. Een telefoon gaat over, een man komt aangehold, buiten adem. Slijpmuziek klinkt door de koortsige nacht. Een tienermeisje trekt een man tegen zich aan. Een vrouw smijt een deur open, stormt een trap op. Een man grijpt een vrouw vast. Verzet. Twee mannen gaan uit elkaar. Een hevig geëmotioneerde vrouw laat zich in een taxi vallen.

In een stad, op een hete, tumultueuze zomernacht, laten mannen en vrouwen, gegrepen door begeerte, tot alles in staat, zich meeslepen door hun uitzinnig gevoel, soms tot de verdwazing toe. Zolang de nacht duurt. Toute une nuit: een film over de nacht, de nacht zoals mensen in Brussel die op vele uiteenlopende manieren beleven.

Toute une nuit werd gerestaureerd met de steun van de Federatie Wallonië-Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Oorspronkelijk opgenomen in 16mm, wordt dit element momenteel als verloren beschouwd.  Het 35mm CRI negatief werd gescand in 2K en gerestaureerd. Colour grading werd uitgevoerd door de director of photography van de film, Caroline Champetier AFC, en Frédéric Savoir (Amazing Digital Studios).

Waar en wanneer?

Vanaf 5 oktober in Cinema Palace (Brussel), Cinema Lumière Brugge, Kunstencentrum Buda (Kortrijk), Sphinx Cinema (Gent), Cinema Lumière Antwerpen, Cinema Lumière Mechelen & Cinema Zed (Leuven).

In het kader van ‘Chantal Akerman, une cinéaste à Bruxelles‘, met de steun van Fondation Chantal Akerman en CINEMATEK.