Van 6 tot 12 juli verwachten we je opnieuw in De Cinema in Antwerpen voor het ZOMERFILMCOLLEGE!
Zeven dagen lang duiken we in twee filmhistorische onderwerpen, aan de hand van een vijftiental lezingen door gerenommeerde critici en academici en zo’n twintig filmvertoningen van zowel originele 35mm-kopieën als recente digitale restauraties.
The Many Worlds of
SATYAJIT RAY
Satyajit Ray (1921-92) behoort ongetwijfeld tot de beste filmmakers van de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij was nauw betrokken bij elk aspect van het filmmaken en verkende thema’s als klasse, geslacht, moderniteit en traditie in verschillende genres, telkens geïnspireerd door muziek, beeldende kunst, literatuur, folklore en filosofie. Geworteld in de culturele, historische en regionale realiteit van Bengalen, onthult zijn werk vele werelden — intiem, complex en universeel resonerend.
Dit programma biedt een chronologisch overzicht van Ray’s carrière, waarbij de nadruk ligt op een aantal belangrijke thema’s, van zijn benadering van de geschiedenis en zijn band met lokale en internationale literatuur tot zijn kijk op vrouwelijke hoofdpersonages.
Gastsprekers voor dit programma zijn professor Rochona Majumdar (University of Chicago) en assistent professor Ritika Kaushik (University of Warwick).
Maandag 7 juli
- 14u30 Vertoning Pather Panchali / Song of the Little Road (1955) 125′ + lezing ‘Uniqueness and Universality: An Introduction to Satyajit Ray’ (Ritika Kaushik)
Dinsdag 8 juli
- 14u30 Vertoning Aparajito / The Unvanquished (1956) 104′ + lezing ‘Bonds of Family and Tradition in Ray’s Films’ (Ritika Kaushik)
- 19u30 Vertoning Devi / The Goddess (1960) 99′ + inleiding door Ritika Kaushik
Woensdag 9 juli
- 14u30 Vertoning Mahanagar / The Big City (1963) 134′ + lezing ‘Ray Asks the Woman’s Question’ (Ritika Kaushik)
- 20u00 Vertoning Charulata / The Lonely Wife (1964) 117′ + inleiding door Ritika Kaushik
Donderdag 10 juli
- 14u30 Vertoning Kapurush / The Coward (1965) 70′ + lezing ‘Ray’s Men’ (Rochona Majumdar)
- 19u30 Vertoning Nayak / The Hero (1966) 116′ + inleiding door Rochona Majumdar
Vrijdag 11 juli
- 14u30 Vertoning Pratidwandi / The Adversary (1970) 109’ + lezing ‘Ray’s City’ (Rochona Majumdar)
- 19u30 Vertoning Seemabaddha / Company Limited (1971) 112′ + inleiding door Rochona Majumdar
Zaterdag 12 juli
- 9u30 Vertoning Ghare Baire / The Home and the World (1984) 140′ + lezing ‘Ray’s Nationalism’ (Rochona Majumdar)
RITES OF PASSAGE
A Personal History of Teen Movies
Met eregast Arnaud Desplechin
Film en het moderne idee van adolescentie zagen ongeveer tegelijkertijd het levenslicht en hebben elkaar sindsdien beïnvloed. De ‘ontdekking’ van de jongvolwassenheid aan het eind van de 19e eeuw en de ‘uitvinding’ van de tiener aan het begin van de 20e eeuw vielen samen met de beginjaren van de cinema. De tiener als hoofdpersonage bestaat in de filmgeschiedenis al sinds minstens de jazz age, maar de eerste tienerfilm-hausse kwam er in de jaren 1950, zowel in Hollywood als in de Europese arthouse-film.
Dit programmaonderdeel wil geenszins een definitieve geschiedenis van tienerfilms presenteren, maar eerder een idiosyncratische selectie maken die zowel de diversiteit (qua toon, tijd, plaats, …) als de rijkdom van het genre illustreert.
We hebben Arnaud Desplechin uitgenodigd om mee te werken aan de samenstelling van dit programma. Desplechin, geboren in 1960, debuteerde in de jaren 1990 met veelgeprezen films als Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle). Gedurende zijn carrière heeft hij een sterke interesse getoond in coming-of-age thema’s en de emotionele turbulentie van de adolescentie. Zijn film Trois souvenirs de ma jeunesse (2015), een prequel op Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle), is een aangrijpende verkenning van jonge liefde en herinneringen, bekeken door een bedachtzame, volwassen lens. Desplechin heeft een uniek, filosofisch perspectief op de tienerfilm; een blik die de conventies van het genre uitdaagt en tegelijkertijd haar emotionele kern respecteert.
Gastsprekers voor dit programma zijn filmcritici Adrian Martin en Cristina Álvarez López; onze eregast is uitgenodigd in samenwerking met Film Secession (Richard Suchenski).
Zondag 6 juli
- 14u30 Vertoning Sommaren med Monika / Summer with Monika (Ingmar Bergman, 1952) 95′ + lezing ‘Love on an Island: Bergman’s Melancholic Vision’ (Adrian Martin & Cristina Álvarez López)
- 19u30 Vertoning Trois souvenirs de ma jeunesse (Arnaud Desplechin, 2015) 123′ + nagesprek met Arnaud Desplechin & Adrian Martin
Maandag 7 juli
- 9u30 Vertoning Lásky jedné plavovlásky / Loves of a Blonde (Miloš Forman, 1965) 80′ + lezing ‘Realist Love and Whimsy in the 1960s ‘ (Adrian Martin)
- 19u30 Vertoning Un conte de Noël (Arnaud Desplechin, 2008) 151′ + nagesprek met Arnaud Desplechin & Richard Suchenski
Dinsdag 8 juli
- 9u30 Vertoning Deep End (Jerzy Skolimowski, 1970) 88′ + lezing ‘Teen Angst and Impossible Desire in the 1970s’ (Cristina Álvarez López)
Woensdag 9 juli
- 9u30 Vertoning Tenkōsei / I Are You, You Am Me aka Exchange Students (Nobuhiko Obayashi, 1982) 113′ + lezing ‘A Guide to Body-Swapping, Body-Hopping, and Self-Splitting’ (Adrian Martin)
Donderdag 10 juli
- 9u30 Vertoning The Legend of Billie Jean (Matthew Robbins, 1985) 96′ + lezing ‘Girl Power and Symbolic Action in the 1980s’ (Adrian Martin)
Vrijdag 11 juli
- 9u30 Vertoning De bruit de de fureur (Jean-Claude Brisseau, 1987) 95′ + lezing ‘Anger, Revolt and Dreaming in the Cinema of Brisseau’ (Cristina Álvarez López)
Zaterdag 12 juli
- 14u30 Vertoning La vie ne me fait pas peur (Noemie Lvovsky, 1999) 111′ + lezing ‘Energy and Friendship in the Young French Cinema of the 1990s’ (Cristina Álvarez López)
- 19u30 Slotvertoning (wordt binnenkort aangekondigd)
Filmmakers hebben duizenden geheimen, het ZOMERFILMCOLLEGE leert je ze kennen!
Hou onze sociale media, nieuwsbrief en website in het oog voor aankondigingen en meer!
PRAKTISCH
Inschrijven kan via de knop ‘koop tickets‘ bovenaan deze bladzijde. Je kunt tickets boeken om een of twee hoofdthema’s de volledige week te volgen. Er is ook een optie om aparte lezingen en vertoningen te boeken, deze tickets zijn op een latere datum te reserveren op de site van De Cinema. Je kunt je inschrijven op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven, en hou ook onze Instagram-account in de gaten.
De sessies vinden in de voor- en namiddag plaats, met telkens een filmvertoning gevolgd door een koffiepauze en een lezing. De avondvertoningen zijn voor alle deelnemers toegankelijk. De lezingen zijn Engels gesproken.
Een ticket voor het volledige programma kost € 149,00 (reductietarief: € 77,00). Kies je liever voor een van de twee programma’s, dan betaal je € 83,00 (reductietarief: € 44,00).
Het ZOMERFILMCOLLEGE brengt filmliefhebbers in contact met gerenommeerde filmspecialisten uit binnen- en buitenland, maar ook met films uit de collectie van CINEMATEK en andere filmarchieven die zelden of nooit op het witte doek vertoond worden.
From July 6 to 12, we expect you back in De Cinema in Antwerp for ZOMERFILMCOLLEGE!
For seven days we will immerse ourselves in two film historical themes, through fifteen or so lectures by world-renowned critics and academics, Q&As with filmmakers and some twenty screenings of both original 35mm copies and recent digital restorations.
The Many Worlds of
SATYAJIT RAY
Satyajit Ray (1921-92) ranks undoubtedly among the finest auteurs of the second half of the twentieth century. Deeply involved in every aspect of filmmaking, he explored themes of class, gender, modernity, and tradition across genres, each time inspired by music, visual arts, literature, folklore and philosophy. Rooted in Bengal’s cultural, historical, and regional realities, his work reveals many worlds—intimate, complex, and universally resonant.
This program strand aims to offer a chronological overview of Ray’s career, focussing on several key themes along the way, from his approach to historicism and his bond with local and international literature to his take on female protagonists.
Guest speakers for this program strand are Professor Rochona Majumdar (University of Chicago) and Assistant Professor Ritika Kaushik (University of Warwick).
Monday 7 July
- 14h30 Screening Pather Panchali / Song of the Little Road (1955) 125′ + lecture ‘Uniqueness and Universality: An Introduction to Satyajit Ray’ (Ritika Kaushik)
Tuesday 8 July
- 14h30 Screening Aparajito / The Unvanquished (1956) 104′ + lecture ‘Bonds of Family and Tradition in Ray’s Films’ (Ritika Kaushik)
- 19h30 Screening Devi / The Goddess (1960) 99′ + introduction by Ritika Kaushik
Wednesday 9 July
- 14h30 Screening Mahanagar / The Big City (1963) 134′ + lecture ‘Ray Asks the Woman’s Question’ (Ritika Kaushik)
- 20h00 Screening Charulata / The Lonely Wife (1964) 117′ + introduction by Ritika Kaushik
Thursday 10 July
- 14h30 Screening Kapurush / The Coward (1965) 70′ + lecture by Rochona Majumdar
- 19h30 Screening Nayak / The Hero (1966) 116′ + introduction by Rochona Majumdar
Friday 11 July
- 14h30 Screening Pratidwandi / The Adversary (1970) 109’ + lecture by Rochona Majumdar
- 19h30 Screening Seemabaddha / Company Limited (1971) 112′ + introduction by Rochona Majumdar
Saturday 12 July
- 9h30 Screening Ghare Baire / The Home and the World (1984) 140′ + lecture by Rochona Majumdar
RITES OF PASSAGE
A Personal History of Teen Movies
With guest of honour Arnaud Desplechin
Film and the modern idea of adolescence saw the light of day roughly at the same time, and have influenced each other ever since. The ‘discovery’ of adolescence in the late 19th century and the ‘invention’ of the teenager in the early 20th coincided with the formative years of cinema. The idea of youth has been around in film history since at least the jazz age, but the first teen movie boom came in the 1950s, both in Hollywood and in (European) art film.
This program strand in no way aims to offer a definitive history of teen movies, but rather an idiosyncratic one, which at the same time does try to showcase the diversity (in terms of tone, time, place, …) and richness of the genre.
We’ve invited Arnaud Desplechin to collaborate on putting together this program. Born in 1960, Desplechin emerged in the 1990s with critically acclaimed films like Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle). Throughout his career, he has shown a strong interest in coming-of-age themes and the emotional turbulence of adolescence. His film Trois souvenirs de ma jeunesse (2015), a prequel to Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle) is a poignant exploration of young love and memory, viewed through a reflective adult lens. Desplechin brings a unique, philosophical perspective to the teen movie genre—one that challenges its conventions while honouring its emotional core.
Guest speakers for this program strand are film critics Adrian Martin and Cristina Álvarez López; our guest of honour was invited in collaboration with Film Secession (Richard Suchenski).
Sunday 6 July
- 14h30 Screening Sommaren med Monika / Summer with Monika (Ingmar Bergman, 1952) 95′ + lecture ‘Love on an Island: Bergman’s Melancholic Vision’ (Adrian Martin & Cristina Álvarez López)
- 19h30 Screening Trois souvenirs de ma jeunesse (Arnaud Desplechin, 2015) 123′ + aftertalk with Arnaud Desplechin & Adrian Martin
Monday 7 July
- 9h30 Screening Lásky jedné plavovlásky / Loves of a Blonde (Miloš Forman, 1965) 80′ + lecture ‘Realist Love and Whimsy in the 1960s ‘ (Adrian Martin)
- 19h30 Screening Un conte de Noël (Arnaud Desplechin, 2008) 151′ + aftertalk with Arnaud Desplechin & Richard Suchenski
Tuesday 8 July
- 9h30 Screening Deep End (Jerzy Skolimowski, 1970) 88′ + lecture ‘Teen Angst and Impossible Desire in the 1970s’ (Cristina Álvarez López)
Wednesday 9 July
- 9h30 Screening Tenkōsei / I Are You, You Am Me aka Exchange Students (Nobuhiko Obayashi, 1982) 113′ + lecture ‘A Guide to Body-Swapping, Body-Hopping, and Self-Splitting’ (Adrian Martin)
Thursday 10 July
- 9h30 Screening The Legend of Billie Jean (Matthew Robbins, 1985) 96′ + lecture ‘Girl Power and Symbolic Action in the 1980s’ (Adrian Martin)
Friday 11 July
- 9h30 Screening De bruit de de fureur / Sound and Fury (Jean-Claude Brisseau, 1987) 95′ + lecture Anger, Revolt and Dreaming in the Cinema of Brisseau’ (Cristina Álvarez López)
Saturday 12 July
- 14h30 Screening La vie ne me fait pas peur / Life Doesn’t Scare Me (Noemie Lvovsky, 1999) 111′ + lecture ‘Energy and Friendship in the Young French Cinema of the 1990s’ (Cristina Álvarez López)
- 19h30 Closing screening (soon to be announced)
Filmmakers have thousands of secrets, ZOMERFILMCOLLEGE lets you in on them!
Keep an eye out for announcements and more on our social media, website and newsletter!
PRACTICAL INFO
You can register via the ‘get tickets‘ button at the top of this page. You can book tickets to attend one or two of the main modules throughout the week. There is also an option to book tickets for separate lectures and screenings; these tickets can be reserved at a later date on the website of De Cinema. To stay informed, keep an eye on this website and our Instagram account.
The lecture modules take place in the morning and the afternoon, each consisting of a film screening followed by a coffee break and a lecture. The evening screenings can be attended by all participants. The lectures will be entirely English spoken.
Tickets to attend the full program cost € 149,00 (reduction: € 77,00). If you would rather attend one of the two programs, a ticket costs € 83,00 (reduction: € 44,00).
For further questions, feel free to contact us!
ZOMERFILMCOLLEGE brings cinephiles into contact with renowned scholars and critics, as well as with archival prints that are rarely or never shown on the big screen.