chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list

Zomer Film College 2016


10 > 16 juli 2016

Cinema Zuid

Waalse kaai 47, 2000 Antwerpen
Toon op kaart

Golden Eighties (Chantal Akerman, 1986)

ZOMERFILMCOLLEGE 2016

7 dagen lang pakt het Zomerfilmcollege uit met ongeveer 15 lezingen en 20 films rond het oeuvre van de invloedrijke cineaste Chantal Akerman en rond de mise-en-scene van de song doorheen de filmgeschiedenis.

Het ZomerfilmcollegeOntdek het volledige programma! brengt filmliefhebbers in contact met gerenommeerde filmspecialisten uit binnen- en buitenland, maar vooral ook met films uit de collectie van CINEMATEK en andere Europese filmarchieven die zelden of nooit op het witte doek vertoond worden. Een unieke kans tot kennismaking met (of herontdekking van) een aantal klassieke films, die een absolute ‘must’ zijn voor iedereen die van film houdt.

CHANTAL AKERMAN

Onder de indruk van Jean Luc Godards Pierrot le fou (1965) besloot Chantal Akerman (1950-2015) op jonge leeftijd dat ze filmmaker zou worden. Na haar debuut Saute ma ville uit 1968 verhuisde ze naar New York waar haar interactie met de New Yorkse avant-gardescene van de jaren 1970 leidde tot een reeks baanbrekende experimentele kort- en langspeelfilms.

Jeanne Dielman (Chantal Akerman, 1975)
Jeanne Dielman (Chantal Akerman, 1975)

De ware doorbraak kwam er met Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), een film die uitgroeide tot een canoniek meesterwerk. Akerman was een veelzijdig filmmaker die ettelijke audiovisuele werkvormen verkende. Vanaf de jaren 1980 exploreerde ze de lichtere filmgenres en de documentaire langspeelfilm. Haar stijl – gekenmerkt door long takes en een afstandelijke camera – is minimalistisch, maar ook poëtisch, lyrisch en schilderachtig. Chantal Akerman groeide in haar al te korte leven uit tot een sleutelfiguur in de filmgeschiedenis en een icoon van de feministische en avant-gardefilm.

Gastsprekers

Adrian Martin (Monash University, freelance schrijver en audiovisueel kunstenaar) (voertaal: Engels), Cristina Álvarez López (filmrecensent, freelance schrijver en redacteur van het online filmmagazine Transit) (voertaal: Engels), Tom Paulus (Universiteit Antwerpen) (voertaal: Nederlands), Steven Jacobs (Universiteit Gent) (voertaal: Nederlands), Hilde D’haeyere (KASK School of Arts, Hogeschool Gent) (voertaal: Nederlands), Heike Klippel (Braunschweig University of Art) (voertaal: Engels) en Elias Grootaers (KASK School of Arts, Hogeschool Gent en filmmaker) (voertaal: Nederlands).

STAGING THE SONG

Het genre van de musical omvat meer dan de klassieke Hollywoodmusical waar we initieel aan denken. Deze reeks laat de ‘musical film’ buiten de oevers van de Amerikaanse Hollywoodmusical treden en besteedt aandacht aan zowel de mise-en-scène van het nummer als aan het gebruik van populaire muziek in commerciële en arthouse cinema.

All That Jazz (Bob Fosse, 1979)
All That Jazz (Bob Fosse, 1979)

Vanaf de vroege geluidsperiode tot aan de hedendaagse cinema verkennen we de vormelijke stijlelementen en de interactie tussen de canonieke klassiekers en hun cinefiele tegenhangers. We onderzoeken de functie en het statuut van het zingen binnen een aantal bekende en mindere bekende films, de Amerikaanse en Franse ‘tradities’ en hebben oog voor de dagdagelijkse, lyrische en sociale rol van de song. En ook de tegen- en afbraakbewegingen van de ‘anti-musical’ worden belicht…

Gastsprekers

Adrian Martin (Monash University, freelance schrijver en audiovisueel kunstenaar) (voertaal: Engels) en Kelley Conway (University of Wisconsin-Madison) (voertaal: Engels).

ZOMERGASTEN

Chantal Akerman
Chantal Akerman

’s Avonds verwelkomt het Zomerfilmcollege verschillende gasten die samengewerkt hebben met Chantal Akerman of in de weer zijn om haar nalatenschap in ere te houden. Ze komen hun herinneringen aan de cineaste delen en gaan in gesprek met onze docenten.

Wens je meer informatie?

Praktisch info en verdere inlichtingen vind je in onze folder of contacteer Cinea.

Terugblik

Lezingen

Herbeleef hieronder de lezingen van Adrian Martin en Kelley Conway rond het thema ‘Staging the Song’: