Van 7 tot 13 juli verwachten we je opnieuw in Antwerpen voor het ZOMERFILMCOLLEGE! Zeven dagen lang duiken we in twee filmhistorische thema’s, aan de hand van een vijftiental lezingen en zo’n twintig filmvertoningen.
Rooted in Dissent: Auteur Cinema
In the Soviet Periphery after the Thaw (ca. 1965-1980)
Vergezel ons voor een reis naar de creatieve periferie van de Sovjetcinema van na de Dooi. Van midden jaren 1960 tot begin jaren 1980 vormden de grensgebieden van de USSR een rijke voedingsbodem voor opkomende filmmakers die een politieke en artistieke weg voorwaarts vonden in een diepgaande zoektocht naar verloren identiteit en een poëtische terugkeer naar traditie en folklore.
Duik in het werk van auteurs als Kira Muratova, Larisa Sjepitko, Artavazd Peleshian, Sergej Paradzjanov en Otar Iosseliani, die ondanks de bureaucratie en de censuur van het Sovjetregime een unieke filmtaal wisten te ontwikkelen die tot vandaag filmfans weet te bekoren en een grote invloed blijft uitoefenen op de hedendaagse film.
Ontdek de rijke filmgeschiedenis van de Centraal-Aziatische republieken, die vanuit de periferie erin slaagden om een tot op heden te weinig belichte, heel eigen filmesthetiek te ontwikkelen, en hoe omgekeerd Sovjetregisseurs zich lieten inspireren door de uitgestrekte steppegebieden en culturele diversiteit van deze regio. Een unieke selectie zeldzame films van onder meer Tolomus Okeev, Andrej Konchalovski en anderen.
Internationaal gerenommeerde specialisten van de naoorlogse Sovjetcinema Birgit Beumers (Universiteit Passau/Aberystwyth University) en Eugénie Zvonkine (Université Paris 8) zullen dit programma voorzien van prikkelende perspectieven en verrassende inzichten. Een nauwkeurige selectie van films, zowel op origineel 35mm-formaat als recent digitaal gerestaureerd, belooft een verhelderende verkenning te bieden van de buitengrenzen van de Sovjetcinema.
Zondag 7 juli
- 14u30 Vertoning Kyiv Frescoes / Kiyevskiye freski (Sergei Parajanov, 1966) 15′ + Arabesques on the Pirosmani Theme / Arabeskebi Pirosmanis temaze (Sergei Parajanov, 1985) 21′ + Hakob Hovnatanyan (Sergei Parajanov, 1967) 8′ + lezing New Voices? Soviet cinema of the 1960s and 1970s between politics, history and aesthetics (Birgit Beumers)
- 19u30 Vertoning Shadows of Forgotten Ancestors / Tini zabutykh predkiv (Sergei Parajanov, 1965) 97′
Maandag 8 juli
- 9u30 Vertoning The Wishing Tree / Natvris Khe (Tengiz Abuladze, 1976) 107′ + lezing Poetic or radical? Auteurs in Georgia (Birgit Beumers)
Dinsdag 9 juli
- 14u30 Vertoning The First Teacher / Pervyy uchitel (Andrei Konchalovsky, 1965) 102′ + lezing Making a first film in Central Asia after VGIK: negotiating aesthetics and national identity (Eugénie Zvonkine)
- 19u30 Vertoning Heat / Znoi (Larisa Shepitko, 1963) 85′
Woensdag 10 juli
- 9u30 Vertoning Getting to Know the Big Wide World / Poznavaia belyi svet (Kira Muratova, 1978) 75′ + lezing Kira Muratova, the beauty of chaos: reinventing and challenging aesthetic, narrative and representation norms (Eugénie Zvonkine)
Donderdag 11 juli
- 14u30 Vertoning The Fierce One, aka The Ferocious One / Liuty (Tolomush Okeev, 1974) 97′ + lezing Cinema in Central Asia between tradition and modernity (Birgit Beumers)
- 19u30 Vertoning White, White Storks / Belye, belye aisty (Ali Khamraev, 1966) 88′
Vrijdag 12 juli
- 9u30 Vertoning Falling Leaves / Giorgobistve (Otar Iosseliani, 1966) 91′ + lezing Ironic Aloofness in Bleak Times: The Early films of Otar Iosseliani (Dominique Nasta)
Zaterdag 13 juli
- 14u30 Vertoning Our Season/Vremena Goda (Artavazd Pelechian, 1975) 29′ + Our Century/Nasj Vek (Artavazd Pelechian, 1983) 50′ [DCP van EYE Filmmuseum, Amsterdam] + lezing Total Montage is Montage Destroyed: The Work of Artavazd Pelechian (Adrian Martin)
In the Final Years of Francoist Spain (ca. 1960-1975)
Voor het tweede onderdeel van het ZOMERFILMCOLLEGE verleggen we onze focus naar de cinema op het einde van het Franco-tijdperk in Spanje en de creatieve omgeving van de eigenzinnige auteurs Victor Erice, Carlos Saura, Pere Portabella en anderen. In het vijandige klimaat van de tanende dictatuur wisten zij in hun films een sfeer van menselijkheid (en magie) terug te brengen. Ze stonden zij aan zij en boden weerwerk aan de onderdrukkende atmosfeer van deze tijd.
Met hun vaak metaforische films bliezen ze nieuw leven in de Spaanse cinema, een periode die soms wel omschreven wordt als El Nuevo Cine Español. We kijken ook naar de invloed van hun grote voorganger Luis Buñuel, die aan het einde van de burgeroorlog Spanje voor Mexico omruilde maar terugkeerde om Viridiana (1961) op eigen bodem te maken.
Maandag 8 juli
- 14u30 Vertoning Viridiana (Luis Buñuel, 1960) 91′ + lezing Rotten with Piety: Viridiana and Luis Buñuel’s Return to Spain (Adrian Martin)
- 19u30 Vertoning Who can kill a child / ¿Quién puede matar a un niño? (Narciso Ibáñez Serrador, 1976) 112′
Dinsdag 9 juli
- 9u30 Vertoning The Executioner / El verdugo (Luis García Berlanga, 1963) 91′ + lezing Dead Man Walking: The Social Comedy of Luis García Berlanga’s El Verdugo (Cristina Álvarez López)
Woensdag 10 juli
- 14u30 Vertoning The Hunt / La caza (Carlos Saura, 1966) 91′ + lezing Human Prey: Landscape and Action in Carlos Saura’s La Caza (Cristina Álvarez López)
- 19u30 Vertoning Un, dos, tres, al escondite inglés (Ivan Zulueta, 1970) 90′
Donderdag 11 juli
- 9u30 Vertoning Cuadecuc, vampir / Vampir-Cuadecuc (Pere Portabella, 1971) 71′ + lezing Film Secession on Pere Portabella (Richard Suchenski)
Vrijdag 12 juli
- 14u30 Vertoning Spirit of the beehive/El Espiritu de la Colmena (Victor Erice, 1973) 98′ + lezing Haunted Memory: The Cinema of Víctor Erice (Cristina Álvarez López)
Zaterdag 13 juli
- 9u30 Vertoning Nine Letters to Berta / Nueve cartas a Berta (Basilio Martín Patino, 1966) 95′ [DCP van Filmoteca, Madrid] + lezing Between Realism and the Avant-Garde: Basilio Martín Patino’s Nine Letters to Berta (Adrian Martin)
Dit programma wordt samengesteld en omkaderd door filmcritici Cristina Álvarez López en Adrian Martin en Film Secession*-curator Richard Suchenski (Bard College).
Zomergast: Alexandre Koberidze
Cinea stelt trots onze Artist in Focus voor van het Zomerfilmcollege 2024: de Georgische filmregisseur Alexandre Koberidze! Hij is vooral bekend voor zijn suggestieve speelfilms What Do We See When We Look at the Sky (2021) en Let the Summer Never Come Again (2017). Op zaterdag 13 juli sluiten we het Zomerfilmcollege af met een selectie van zijn kortfilms, waarin hij bijna woordeloos ontdekt hoe je met verwondering naar de wereld kan kijken. In veel opzichten vind je in zijn werk echo’s van de films van Tengiz Abuldze, Sergei Paradjanov, Otar Iosseliani en anderen in ons programma. Op vrijdag 12 juli introduceert en bespreekt Koberidze persoonlijk The Georgian Chronicle of the 19th Century (1979), een film van zijn mentor Aleksandr Rechviasjvili.
Vrijdag 12 juli
- 19u30 Vertoning The Georgian Chronicle of the 19th Century / XIX saukunis qartuli qronika (Aleksandr Rechviasjvili, 1979) 67′ + nagesprek (Alexandre Koberidze)
Zaterdag 13 juli
- 19u30 Vertoning Colophon (Alexandre Koberidze, 2015) 24′
Linger on Some Pale Blue Dot (Alexandre Koberidze, 2017) 28′
The Perfect Spectator (Alexandre Koberidze, 2017) 5′
The More I Zoom in on the Image of These Dogs, The Clearer it Becomes That They Are Related to the Stars (Alexandre Koberidze, 2023) 4′
+ nagesprek (Richard Suchenski & Alexandre Koberidze)
Hou deze pagina, onze nieuwsbrief en onze sociale media in de gaten voor meer nieuws over het ZOMERFILMCOLLEGE!
PRAKTISCH
Inschrijven kan via de knop ‘koop tickets‘ bovenaan deze bladzijde. Je kunt tickets boeken om een of twee hoofdthema’s de volledige week te volgen. Er is ook een optie om aparte lezingen en vertoningen te boeken, deze tickets zijn op een latere datum te reserveren op de site van De Cinema. Je kunt je inschrijven op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven, en hou ook onze Facebookpagina en Instagram in de gaten.
De twee hoofdthema’s vinden afwisselend in de voor- of namiddag plaats, met telkens een filmvertoning gevolgd door een koffiepauze en een lezing. De avondvertoningen zijn voor alle deelnemers toegankelijk. De lezingen zijn Engels gesproken.
Een ticket voor het volledige programma kost € 149,00 (reductietarief: € 77,00). Kies je liever voor een van de twee programma’s, dan betaal je € 83,00 (reductietarief: € 44,00).
Het ZOMERFILMCOLLEGE brengt filmliefhebbers in contact met gerenommeerde filmspecialisten uit binnen- en buitenland, maar ook met films uit de collectie van CINEMATEK en andere filmarchieven die zelden of nooit op het witte doek vertoond worden.
*Als onderdeel van onze voortdurende samenwerking met Film Secession krijgen alle deelnemers twee maanden lang toegang als lid. Film Secession is een 3D-museum zonder muren dat voortdurend nieuwe verbindingen legt tussen verschillende filmmakers, periodes en kunstvormen. Wekelijks worden nieuwe films toegevoegd en maandelijks nieuwe tentoonstellingen, die de relatie onthullen tussen klassieke en hedendaagse cinema, en inhoudelijke verbanden legt met andere kunsten.
From July 7 to 13, we expect you back in Antwerp for ZOMERFILMCOLLEGE! For seven days we will immerse ourselves in two film historical themes, through fifteen or so lectures and some twenty film screenings.
Filmmakers have thousands of secrets, ZOMERFILMCOLLEGE lets you in on them!
Rooted in Dissent: Auteur Cinema
In the Soviet Periphery after the Thaw (ca. 1965-1980)
Join us for a journey to the creative periphery of post-Thaw Soviet cinema. From the mid-1960s to the early 1980s, the borderlands of the USSR were a rich breeding ground for emerging filmmakers who found a political and artistic way forward in a profound search for lost identity and a poetic return to tradition and folklore.
Delve into the work of auteurs such as Kira Muratova, Larisa Shepitko, Artavazd Peleshian, Sergei Parajanov and Otar Iosseliani, who, despite the bureaucracy and censorship of the Soviet regime, managed to develop a unique cinematic language that continues to captivate film fans to this day and still exerts a profound influence on contemporary cinema.
Discover the rich film history of the Central Asian republics, where local filmmakers managed, from the periphery, to develop a hitherto underexposed but fascinating and distinctive film aesthetic, and how conversely Soviet directors were inspired by the vast steppe landscapes and cultural diversity of this region. A unique selection of rare films by Tolomush Okeev, Andrei Konchalovsky and others.
Internationally renowned specialists of postwar Soviet cinema Birgit Beumers (University of Passau/Aberystwyth University) and Eugénie Zvonkine (Université Paris 8) will guide you through this program with stimulating perspectives and surprising insights. A careful selection of films, both in original 35mm format and recently digitally restored, promises to offer an illuminating exploration of the outer limits of Soviet cinema.
Sunday, 7 July
- 14h30 Screening Kyiv Frescoes / Kiyevskiye freski (Sergei Parajanov, 1966) 15′ + Arabesques on the Pirosmani Theme / Arabeskebi Pirosmanis temaze (Sergei Parajanov, 1985) 21′ + Hakob Hovnatanyan (Sergei Parajanov, 1967) 8′ + lecture New Voices? Soviet cinema of the 1960s and 1970s between politics, history and aesthetics (Birgit Beumers)
- 19h30 Screening Shadows of Forgotten Ancestors / Tini zabutykh predkiv (Sergei Parajanov, 1965) 97′ **
Monday, 8 July
- 9h30 Screening The Wishing Tree / Natvris Khe (Tengiz Abuladze, 1976) 107′ + lecture Poetic or radical? Auteurs in Georgia (Birgit Beumers)
Tuesday, 9 July
- 14h30 Screening The First Teacher / Pervyy uchitel (Andrei Konchalovsky, 1965) 102′ + lecture Making a first film in Central Asia after VGIK: negotiating aesthetics and national identity (Eugénie Zvonkine)
- 19h30 Screening Heat / Znoi (Larisa Shepitko, 1963) 85′
Wednesday, 10 July
- 9h30 Screening Getting to Know the Big Wide World / Poznavaia belyi svet (Kira Muratova, 1978) 75′ + lecture Kira Muratova, the beauty of chaos: reinventing and challenging aesthetic, narrative and representation norms (Eugénie Zvonkine)
Thursday, 11 July
- 14h30 Screening The Fierce One, aka The Ferocious One / Liuty (Tolomush Okeev, 1974) 97′ + lecture Cinema in Central Asia between tradition and modernity (Birgit Beumers)
- 19h30 Screening White, White Storks / Belye, belye aisty (Ali Khamraev, 1966) 88′
Friday, 12 July
- 9h30 Screening Falling Leaves / Giorgobistve (Otar Iosseliani, 1966) 91′ + lecture Ironic Aloofness in Bleak Times: The Early films of Otar Iosseliani (Dominique Nasta)
Saturday, 13 July
- 14h30 Screening Our Season/Vremena Goda (Artavazd Pelechian, 1975) 29′ + Our Century/Nasj Vek (Artavazd Pelechian, 1983) 50′ [DCP courtesy of EYE Film Museum, Amsterdam] + lecture Total Montage is Montage Destroyed: The Work of Artavazd Pelechian (Adrian Martin)
In the Final Years of Francoist Spain (ca. 1960-1975)
For the second strand of the ZOMERFILMCOLLEGE, we shift our focus to cinema at the end of the Franco era in Spain and the creative environment of idiosyncratic auteurs Victor Erice, Carlos Saura, Pere Portabella and others. In the hostile environment of the waning dictatorship, they managed to bring back an atmosphere of humanity and magic. They stood side by side and offered resistance to the oppressive cultural climate of the times.
With their often metaphorical films, they breathed new life into Spanish cinema, a period sometimes described as El Nuevo Cine Español. We also look at the influence of their great predecessor Luis Buñuel, who left Spain for Mexico at the end of the Civil War but returned to make Viridiana (1961) on home soil.
Monday, 8 July
- 14h30 Screening Viridiana (Luis Buñuel, 1960) 91′ + lecture
- Rotten with Piety: Viridiana and Luis Buñuel’s Return to Spain (Adrian Martin)
- 19h30 Screening Who can kill a child / ¿Quién puede matar a un niño? (Narciso Ibáñez Serrador, 1976) 112′
Tuesday, 9 July
- 9h30 Screening The Executioner / El verdugo (Luis García Berlanga, 1963) 91′ [print CINEMATEK] + lecture Dead Man Walking: The Social Comedy of Luis García Berlanga’s El Verdugo (Cristina Álvarez López)
Wednesday, 10 July
- 14h30 Screening The Hunt / La caza (Carlos Saura, 1966) 91′ + lecture Human Prey: Landscape and Action in Carlos Saura’s La Caza (Cristina Álvarez López)
- 19h30 Screening Un, dos, tres, al escondite inglés (Ivan Zulueta, 1970) 90′
Thursday, 11 July
- 9h30 Screening Cuadecuc, vampir / Vampir-Cuadecuc (Pere Portabella, 1971) 71′ + lecture Film Secession on Pere Portabella (Richard Suchenski)
Friday, 12 July
- 14h30 Screening Spirit of the beehive/El Espiritu de la Colmena (Victor Erice, 1973) 98′ + lecture Haunted Memory: The Cinema of Víctor Erice (Cristina Álvarez López)
Saturday, 13 July
- 9h30 Screening Nine Letters to Berta / Nueve cartas a Berta (Basilio Martín Patino, 1966) 95′ [DCP courtesy of Filmoteca, Madrid] + lecture Between Realism and the Avant-Garde: Basilio Martín Patino’s Nine Letters to Berta (Adrian Martin)
This program will be curated and contextualized by film critics Cristina Álvarez López and Adrian Martin and Film Secession* curator Richard Suchenski (Bard College).
Artist in Focus: Alexandre Koberidze
Cinea is proud to introduce our Artist in Focus of the Zomerfilmcollege this year: the Georgian film director Alexandre Koberidze! He is best known from his evocative feature films What Do We See When We Look at the Sky (2021) and Let the Summer Never Come Again (2017). On Saturday July 13th, we will close the Zomerfilmcollege with a selection of his short films, in which he explores almost wordlessly how to look at the world as a miracle. In many ways, his work echoes the films by Tengiz Abuldze, Sergei Paradjanov, Otar Iosseliani and others in our program. On Friday July 12th, Koberidze will personally introduce and discuss The Georgian Chronicle of the 19th Century (1979), a film by his mentor Aleksandr Rechviasjvili.
Friday, 12 July
- 19h30 Screening The Georgian Chronicle of the 19th Century / XIX saukunis qartuli qronika (Aleksandr Rechviasjvili, 1979) 67′ + aftertalk (Alexandre Koberidze)
Saturday, 13 July
- 19h30 Screening Colophon (Alexandre Koberidze, 2015) 24′
Linger on Some Pale Blue Dot (Alexandre Koberidze, 2017) 28′
The Perfect Spectator (Alexandre Koberidze, 2017) 5′
The More I Zoom in on the Image of These Dogs, The Clearer it Becomes That They Are Related to the Stars (Alexandre Koberidze, 2023) 4′
+ aftertalk (Richard Suchenski & Alexandre Koberidze)
Keep an eye on this page, our newsletter and our social media for more news about the ZOMERFILMCOLLEGE!
PRACTICAL INFO
You can register via the ‘get tickets‘ button at the top of this page. You can book tickets to attend one or two of the main modules throughout the week. There is also an option to book tickets for separate lectures and screenings; these tickets can be reserved at a later date on the website of De Cinema. To stay informed, keep an eye on this website, our Instagram account and our Facebook event.
Both modules will take place alternately in the morning and the afternoon. The evening sessions can be attended by all participants. The lectures will be entirely English spoken.
Tickets to attend the full program cost € 149,00 (reduction: € 77,00). If you would rather attend one of the two programs, a ticket costs € 83,00 (reduction: € 44,00).
For further questions, feel free to contact us!
ZOMERFILMCOLLEGE brings cinephiles into contact with renowned scholars and critics, as well as with archival prints that are rarely or never shown on the big screen.
*As part of our ongoing collaboration with Film Secession, all participants will have access as members for two months. Film Secession is an immersive 3D museum without walls that continually opens up new connections between different filmmakers, periods, and art forms. New films are added weekly and new Exhibitions are added monthly, opening up new perspectives on the relationship between classic and contemporary cinema, on substantive connections with the other arts, and on the Exhibitions that are already live.
**Restored by The Film Foundation’s World Cinema Project and Cineteca di Bologna at L’Immagine Ritrovata laboratory in collaboration with the Oleksandr Dovzhenko National Centre and in association with the Dovzhenko Film Studio. Special thanks to Daniel Bird and Łukasz Ceranka. Funding provided by the Hobson/Lucas Family Foundation.