chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list
Search

Zomer Film College 2024


7 > 13 JULI

De Cinema

Maarschalk Gerardstraat 4, 2000 Antwerpen

Contact CineaGet tickets

Shadows of Forgotten Ancestors (Sergei Parajanov, 1965)

[ENGLISH VERSION BELOW]

Van 7 tot 13 juli verwachten we je opnieuw in Antwerpen voor het ZOMERFILMCOLLEGE! Zeven dagen lang duiken we in twee filmhistorische thema’s, aan de hand van een vijftiental lezingen en zo’n twintig filmvertoningen.

Filmmakers hebben duizenden geheimen, het ZOMERFILMCOLLEGE leert je ze kennen!

Rooted in Dissent: Auteur Cinema

In the Soviet Periphery after the Thaw (ca. 1965-1980)

Vergezel ons voor een reis naar de creatieve periferie van de Sovjetcinema van na de Dooi. Van midden jaren 1960 tot begin jaren 1980 vormden de grensgebieden van de USSR een rijke voedingsbodem voor opkomende filmmakers die een politieke en artistieke weg voorwaarts vonden in een diepgaande zoektocht naar verloren identiteit en een poëtische terugkeer naar traditie en folklore.

Duik in het werk van auteurs als Kira Muratova, Larisa Sjepitko, Artavazd Peleshian, Sergej Paradzjanov en Otar Iosseliani, die ondanks de bureaucratie en de censuur van het Sovjetregime een unieke filmtaal wisten te ontwikkelen die tot vandaag filmfans weet te bekoren en een grote invloed blijft uitoefenen op de hedendaagse film.

Ontdek de rijke filmgeschiedenis van de Centraal-Aziatische republieken, die vanuit de periferie erin slaagden om een tot op heden te weinig belichte, heel eigen filmesthetiek te ontwikkelen, en hoe omgekeerd Sovjetregisseurs zich lieten inspireren door de uitgestrekte steppegebieden en culturele diversiteit van deze regio. Een unieke selectie zeldzame films van onder meer Tolomus Okeev, Andrej Konchalovski en anderen.

Internationaal gerenommeerde specialisten van de naoorlogse Sovjetcinema Birgit Beumers (Universiteit Passau/Aberystwyth University) en Eugénie Zvonkine (Université Paris 8) zullen dit programma voorzien van prikkelende perspectieven en verrassende inzichten. Een nauwkeurige selectie van films, zowel op origineel 35mm-formaat als recent digitaal gerestaureerd, belooft een verhelderende verkenning te bieden van de buitengrenzen van de Sovjetcinema.

The Spirit of the Beehive (Victor Erice, 1973)

In the Final Years of Francoist Spain (ca. 1960-1975)

Voor het tweede onderdeel van het ZOMERFILMCOLLEGE verleggen we onze focus naar de cinema op het einde van het Franco-tijdperk in Spanje en de creatieve omgeving van de eigenzinnige auteurs Victor Erice, Carlos Saura, Pere Portabella en anderen. In het vijandige klimaat van de tanende dictatuur wisten zij in hun films een sfeer van menselijkheid (en magie) terug te brengen. Ze stonden zij aan zij en boden weerwerk aan de onderdrukkende atmosfeer van deze tijd.

Met hun vaak metaforische films bliezen ze nieuw leven in de Spaanse cinema, een periode die  soms wel omschreven wordt als El Nuevo Cine Español. We kijken ook naar de invloed van hun grote voorganger Luis Buñuel, die aan het einde van de burgeroorlog Spanje voor Mexico omruilde maar terugkeerde om Viridiana (1961) op eigen bodem te maken.

Dit programma wordt samengesteld en omkaderd door filmcritici Cristina Álvarez López en Adrian Martin en Film Secession-curator Richard Suchenski (Bard College).

Hou deze pagina, onze nieuwsbrief en onze sociale media in de gaten voor meer nieuws over het ZOMERFILMCOLLEGE!

PRAKTISCH

Inschrijven kan via de knop ‘koop tickets‘ bovenaan deze bladzijde. Je kunt tickets boeken om een of twee hoofdthema’s de volledige week te volgen. Er is ook een optie om aparte lezingen en vertoningen te boeken, deze tickets zijn op een latere datum te reserveren op de site van De Cinema. Je kunt je inschrijven op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven, en hou ook onze Facebookpagina en Instagram in de gaten.

De twee hoofdthema’s vinden afwisselend in de voor- of namiddag plaats, met telkens een filmvertoning gevolgd door een koffiepauze en een lezing. De avondvertoningen zijn voor alle deelnemers toegankelijk. De lezingen zijn Engels gesproken.

Het ZOMERFILMCOLLEGE brengt filmliefhebbers in contact met gerenommeerde filmspecialisten uit binnen- en buitenland, maar ook met films uit de collectie van CINEMATEK en andere filmarchieven die zelden of nooit op het witte doek vertoond worden.

From July 7 to 13, we expect you back in Antwerp for ZOMERFILMCOLLEGE! For seven days we will immerse ourselves in two film historical themes, through fifteen or so lectures and some twenty film screenings.

Filmmakers have thousands of secrets, ZOMERFILMCOLLEGE lets you in on them!

Rooted in Dissent: Auteur Cinema

In the Soviet Periphery after the Thaw (ca. 1965-1980)

Join us for a journey to the creative periphery of post-Thaw Soviet cinema. From the mid-1960s to the early 1980s, the borderlands of the USSR were a rich breeding ground for emerging filmmakers who found a political and artistic way forward in a profound search for lost identity and a poetic return to tradition and folklore.

Delve into the work of auteurs such as Kira Muratova, Larisa Shepitko, Artavazd Peleshian, Sergei Parajanov and Otar Iosseliani, who, despite the bureaucracy and censorship of the Soviet regime, managed to develop a unique cinematic language that continues to captivate film fans to this day and still exerts a profound influence on contemporary cinema.

Discover the rich film history of the Central Asian republics, where local filmmakers managed, from the periphery, to develop a hitherto underexposed but fascinating and distinctive film aesthetic, and how conversely Soviet directors were inspired by the vast steppe landscapes and cultural diversity of this region. A unique selection of rare films by Tolomush Okeev, Andrei Konchalovsky and others.

Internationally renowned specialists of postwar Soviet cinema Birgit Beumers (University of Passau/Aberystwyth University) and Eugénie Zvonkine (Université Paris 8) will guide you through this program with stimulating perspectives and surprising insights. A careful selection of films, both in original 35mm format and recently digitally restored, promises to offer an illuminating exploration of the outer limits of Soviet cinema.

In the Final Years of Francoist Spain (ca. 1960-1975)

For the second strand of the ZOMERFILMCOLLEGE, we shift our focus to cinema at the end of the Franco era in Spain and the creative environment of idiosyncratic auteurs Victor Erice, Carlos Saura, Pere Portabella and others. In the hostile environment of the waning dictatorship, they managed to bring back an atmosphere of humanity and magic. They stood side by side and offered resistance to the oppressive cultural climate of the times.

With their often metaphorical films, they breathed new life into Spanish cinema, a period sometimes described as El Nuevo Cine Español. We also look at the influence of their great predecessor Luis Buñuel, who left Spain for Mexico at the end of the Civil War but returned to make Viridiana (1961) on home soil.

This program will be curated and contextualized by film critics Cristina Álvarez López and Adrian Martin and Film Secession curator Richard Suchenski (Bard College).

Keep an eye on this page, our newsletter and our social media for more news about the ZOMERFILMCOLLEGE!

PRACTICAL INFO

You can register via the ‘get tickets‘ button at the top of this page. You can book tickets to attend one or two of the main modules throughout the week. There is also an option to book tickets for separate lectures and screenings; these tickets can be reserved at a later date on the website of De Cinema. To stay informed, keep an eye on this website, our Instagram account and our Facebook event.

Both modules will take place alternately in the morning and the afternoon. The evening sessions can be attended by all participants. The lectures will be entirely English spoken.

For further questions, feel free to contact us!

ZOMERFILMCOLLEGE brings cinephiles into contact with renowned scholars and critics, as well as with archival prints that are rarely or never shown on the big screen.