chapter-bullet-o chapter-bullet-ob chapter-bullet chapter-bullet-b archive-arrow-down chapter-arrow content-link content-pic email facebook filter-arrow-down filter-arrow-up hamburger link listitem-arrow more-arrow-right print reveal-arrow-left reveal-arrow-right reveal-times search-arrow search times-filter twitter instagram view-grid view-list

Classics Restored ’21


SEPTEMBER > DECEMBER 2021

Contacteer Cinea

Closely Watched Trains (Jiří Menzel, 1966)

Classics Restored is voortaan meer dan een festival! Vanaf september brengen we maandelijks een recent gerestaureerde klassieker op het grote scherm, waar hij thuishoort.

Maak (opnieuw) kennis met de grootste filmklassiekers en vergeten parels, in splinternieuwe digitale restauraties, vertoond in de omstandigheden waarvoor de films gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Closely Watched Trains (Jiří Menzel, 1966)

September: Closely Watched Trains (Jiří Menzel, 1966)

Een jongeman begint zijn eerste job als spoorwegverkeersleider in een Tsjechoslowaaks treinstation onder de Duitse bezetting tijdens WOII. Hij treedt daarmee in de voetsporen van zijn vader en hoopt net als hem zo veel mogelijk ‘echt’ werk te vermijden. De jongeman probeert seksuele ervaring op te doen, maar faalt de eerste keer. Dat brengt hem in een neerwaartse spiraal en hij vreest tekort te schieten als man.

Closely Watched Trains is een hoogtepunt van de Tsjechische New Wave van de jaren ‘60. “In my opinion,” zei Menzel, “the true poetry of this movie, if it has any, lies not in the absurd situations themselves, but in their juxtaposition with obscenity and tragedy.” Het hoofdpersonage is naïef en niet heldhaftig, maar Menzel leidt hem in zijn menselijke film toch op een heroïsch pad. Closely Watched Trains won de Oscar voor Beste Buitenlandse Film in 1968.

Closely Watched Trains werd in 2014 gerestaureerd door Národní filmový archiv, het Tsjechische Nationale Filmarchief.

Op 23 september in KASKcinema en op 24 september in De Cinema wordt de film ingeleid door Tereza Frodlová, filmrestauratrice aan het Tsjechische Nationale Filmarchief, die in 2014 mee de film restaureerde. In KASKcinema volgt na de film ook een korte lezing. In samenwerking met het Tsjechisch Centrum Brussel en de Tsjechische Ambassade in Brussel.

Waar en wanneer?

Die verlorene Ehre der Katharina Blum (Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta, 1975)

Oktober: Die verlorene Ehre der Katharina Blum (Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta, 1975)

Gekend voor het verkennen van maatschappelijke pijnpunten en het verdedigen van underdogs binnen de Bondsrepubliek, behoort de Neue Kino uit de jaren ‘70 tot een van de cinema’s meest politiek geëngageerde filmstromingen. Ook Die verlorene Ehre der Katharina Blum houdt de vinger op de pols van de Duitse welvaartstaat. Met deze verfilming van het gelijknamige boek van Heinrich Böll, vertellen Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta de kroniek van een vrouw die in een storm van publieke verontwaardiging belandt na de nacht te hebben doorgebracht met een RAF-terrorist.

Schlöndorff en von Trotta puren uit Bölls provocerende proza een aanklacht tegen het culturele klimaat van de tijd. Het mediacircus en gewelddadige staatsapparaat dat Katharina onder de voet verpletteren, lijken onverbiddelijk in hun klopjacht naar dissidentie. Dit met mededogen gefilmde melodrama is dan ook vooreerst een spiegel voor de crypto-fascistische neiging van een naoorlogs Duitsland en elke andere staat die zich verliest in de strijd tegen terreur.

Die verlorene Ehre der Katharina Blum werd in 2020 gerestaureerd door StudioCanal, onder toezicht van regisseur Volker Schlöndorff en producent Eberhard Junkersdorf.

Waar en wanneer?

Adoption (Márta Mészáros, 1975)

November: Adoption (Márta Mészáros, 1975)

Kata werkt in een fabriek. Als 43-jarige weduwe heeft ze al een tijdje een verhouding met een getrouwde collega. Ze wil een kind, maar haar minnaar wil er niets van weten. Dan ontmoet Kata de zeventienjarige Anna, die in een tuchthuis woont, en neemt de jonge vrouw onder haar hoede. Ze laat Anna in haar appartement verblijven zodat ze tijd kan doorbrengen met haar vriend; de twee vrouwen hebben lange gesprekken en bouwen en intieme vriendschap op.

In stilstaande beelden en lange takes vertelt Márta Mészáros het verhaal van een lieflijke vriendschap tussen een eenzame vrouw en haar ‘proefloopdochter’. De camera verkent de lichamen van de twee protagonisten met een tederheid die haar gelijke vindt in de gevoeligheid waarmee de film hun innerlijke bekommernissen en hun verlangen naar menselijke warmte in een koude wereld onthult. Met Adoption werd Márta Mészáros in 1975 de eerste vrouwelijke regisseur die een Gouden Beer won op de Berlinale.

Adoption werd in 2019 gerestaureerd door het Hongaarse Nationale Filmfonds.

Waar en wanneer?

The Elephant Man (David Lynch, 1980)

December: The Elephant Man (David Lynch, 1980)

In zijn tweede langspeelfilm vertelt David Lynch het oneindig trieste verhaal van de ‘olifantenman’ Joseph Merrick, een man die zo wreed misvormd is door een zeldzame ziekte dat hij overal waar hij verschijnt angst en walging opwekt. Hij wordt behandeld als een monster en verschijnt als een circusattractie, totdat een goedbedoelende dokter voor hem zorgt en ontdekt dat er een gevoelig en welbespraakt persoon schuilgaat achter de angstaanjagende, afschuwelijke verschijning.

The Elephant Man bouwt enerzijds voort op Lynchs debuut Eraserhead (1977), maar verwijst tegelijkertijd naar zijn later werk. Lynch combineert zijn voorliefde voor het excentrieke en rare met een bijna naïef portret van een pure vorm van goedheid, waarvan men alleen een glimp kan opvangen in de paar vluchtige momenten waarop het kwaad van de wereld niet alles overspoelt.

The Elephant Man werd in 2020 gerestaureerd door StudioCanal op basis van het originele cameranegatief, onder toezicht van regisseur David Lynch.

Waar en wanneer?

  • KASKcinema (Gent): 15 december
  • De Cinema (Antwerpen): 17, 18 & 19 december
  • Cinema RITCS (Brussel): 21 december
  • Cinema Zed (Leuven):  27 & 29 december
  • Kunstencentrum Buda (Kortrijk): 30 december